#فرهنگ_تضارب

🔻پاسخ به شبهات و سوالات مخاطبان

🔰در هفته گذشته کلیپی از بنده پیرامون حکمت موضع گیری رهبر انقلاب در ماجرای گرانی بنزین بطور گسترده در فضای مجازی منتشر شده است که طبق معمول با دو نوع برخورد توسط مخاطبان محترم مواجه شده است. جمعیت کثیری،حضوری ،تلفنی یا در فضای مجازی، اظهارلطف کرده و این نوع تحلیل را دقیق، عمیق وبه هنگام دانسته اند_که از همین فرصت استفاده میکنم و از همه این عزیزان خصوصا اساتید معزز حوزه و دانشگاه تشکر می کنم. اما طبیعتا عده ای از مخاطبان بزرگوار هم نقدهایی داشته اند. این نقدها را جمع آوری کرده و با دقت مطالعه و بررسی نمودم. اگرچه نقدها_همچون نقدهای سابق در موضوع وحدت وعید الزهرا و... _از حیث ناقد و نیت ناقد و روش وادبیات نقد و محیط ارائه نقد قابل دسته بندی و تحلیل هستند ولی مجال دیگری می طلبد و فرصتی فراخ.

 

🔰 اجالتا مهمترین نقدهای رسیده را با رعایت امانت ، اشاره می کنم و به قدر ضرورت پاسخ میدهم. 

 

⭕️ نقد اول: مربوط به فردی است به نام کیوان ابراهیمی از آمریکا که در کانال شخصی خود، درج کرده است. کیوان ابراهیمی و دوستانش اولین کسانی هستند که از طریق نرم افزار داده کاوی اثبات کردند که رساله دکتری حسن روحانی، #تقلبی و کپی شده از کتاب آیت الله کلانتری می باشد.

 

🔻اما نقد کیوان به کلیپ منتشر شده از بنده:

 

توجیه عملکرد رهبری در مقابل حسن روحانی با ماجرای قتل عثمان؟

 

سخنران قصد داره با ایجاد یک تشبیه تاریخی بین اوضاع کنونی با ماجرای قتل عثمان و عدم قصاص قاتلین توسط امیرالمومنین علیه‌السلام به توجیه عملکرد رهبری جلوی حسن روحانی بپردازه.

 

دلایل مردود بودن این مشابه‌سازی تاریخی رو در ادامه توضیح میدم:

 

١. قتل عثمان در زمان خانه‌نشینی حضرت اتفاق افتاد نه در زمان خلافت امیرالمومنین.

 

اگر قتل ذیل حکومت حضرت اتفاق میافتاد، حضرت مسئولیت بالایی در قصاص و اجرای عدالت داشت. اگر کسی میخواد بی‌عملی و محافظه‌کاری رهبری و حمایت از مفسد رو توجیه کنه باید مثالی ذیل حکومت امیرالمومنین بیاره که عدالت اجرا نشده و حضرت به حمایت از مفسد برخاسته. نعوذ بالله.

 

٢. خود حضرت اشاره کرده که امکان قصاص نبوده چون قتل عثمان با همدستی چندین هزار نفر انجام شده. یعنی از نظر عملی امکان اجرای عدالت نبوده، نه اینکه حضرت میتونسته و انجام نداده.

 

٣. حضرت از عثمان حمایت کرده به این معنا که قتلش رو اشتباه و حرام میدونسته. ایشون نقشی در قتل عثمان نداشته.

 

۴. قتل عثمان درست قبل از خلافت حضرت رخ داد و مطالبه‌ی قصاص عاملین قتل عثمان در همون روزهای اول حکومت حضرت پا گرفت و به اوج رسید. الآن ۴٠ و اندی سال از انقلاب اسلامی در ایران می‌گذره. حکومت نوپا رو نمیشه از لحاظ ثبات اجرایی و قدرت محاکمه‌گری با نظام چهل ساله مقایسه کرد. اگر کسی چنین مقایسه‌ای کنه خودش یعنی قبول فشل بودن نظام.

 

و بسیاری دلایل دیگه، ضمن اینکه هر کدوم از این‌ها رو میشه شرح و بسط داد.

 

✍ #پاسخ:

 

⭕️ ۱. اولا کسانی که کمترین آشنایی با ادبیات را داشته باشند می دانند که در صحت تشبیه، فقط یک وجه شباهت کافی است . ودر تشبیه استفاده شده در کلام بنده وجه شبه این است که همانطور که توطئه علیه حضرت امیر علیه السلام تودرتو و پیچیده بود و تحلیل و درک رفتار مولا کار ساده ای نبود، فتنه پشت سر گرانی بنزین هم خیلی پیچیده بود و تحلیل چرایی موضع‌گیری رهبری امر ساده‌ای نبود. اما کیوان و هم دو سه نفر دیگری که نقد کرده اند به دلایلی که برایم روشن نیست، اصلا توجهی به این ضابط ساده و واضح ادبی نداشته اند.

 

⭕️ ۲. همه کسانی که تاریخ زندگانی امیرالمومنین را خوب خوانده باشند می دانند که #خانه_نشینی تهمتی بیش نیست. حضرت هرگز خانه نشین و گوشه گیر نبوده اند. چند روزی هم که بعد از رحلت پیامبر در خانه ماندند فقط برای جمع آوری قرآن بود.

 

⭕️ ۳. بقیه مطالب کیوان نه تنها نقد نیست بلکه تکراری ناقض از مطالب بنده است. اینکه چون قاتلین عثمان کثرت و تنوع زیاد داشتند، اینکه اگر حضرت همان ابتدا دست به محاکمه می زدند نظام نوپای اسلامی در معرض سقوط قرار می‌گرفت و.... همه حکایت از حکمت برتری حفظ نظام بر همه واجبات می کند.

 

✍ حمیدرضا #مهدوی_ارفع 

 

🆔 @mahdavi_arfae