حجت‌الاسلام مهدوی ارفع:

با سلام و تشکر از مخاطبان عزیز و گرانقدر. عده‌ای از بزرگواران نسبت به محتوای یادداشت #ادب_مهمانی۳ نقدهایی ارسال یا شبهه ای مطرح فرموده اند که از باب ادب حرفه ای، خلاصه ای از نقدها و پاسخ آن را تقدیم می کنم...

🔍 خلاصه ایراد دوستان این است که حالا که رهبر معظم انقلاب حضرت نایب الامام آیت الله خامنه ای حفظه الله درباره ویروس کرونا با شفافیت، التزام عملی به توصیه های مسئولین را «حسنه» و تخطی از آن را «سیئه» نامیده اند و خودشان هم در عمل دیدارها و جلسات عمومی را لغو فرموده اند، آیا برداشت ما در متن یادداشت مزبور، نوعی تفسیر به رأی یا تخطی از ولایتمداری نیست؟

🖍 اما پاسخ:
اولا خدا را شکر میکنم که در بین عناصر مومن انقلابی روحیه نقد در عین ادب و متانت وجود دارد.
ثانیا نکاتی چند صرفا جهت تنویر عرض می کنم و همچنان پذیرای توضیحات و ارشادات سرورانم هستم:
1⃣ دو هفته پیش، یعنی یک هفته قبل از بیانات معظم له، هیات نهضت جهانی نهج البلاغه خوانی که هر هفته در مصلای قم برگزار میشد به درخواست حقیر دقیقا سه ساعت قبل از برگزاری، کنسل شد. دلیلش صرفا توصیه برخی مسئولان جزء بود. دقت بفرمایید هنوز نه مطلبی از رهبری عزیز منتشر شده بود و نه دستور رسمی مسئولین بهداشت. اما به صرف استمزاج نظر حاکمیت بلافاصله دستور دادیم که تعطیل شود.
💡 برای هفته گذشته و هفته اخیر شخصا از دو طریق پیگیری کردم تا کسب تکلیف کنم:
📣 اول با یک واسطه از فردی که مسئول هماهنگی مداحان مراسمات دفتر رهبر انقلاب است، پرسیده شد که آیا روضه های داخلی هفتگی آقا برقرار است یا به دلیل انتشار ویروس کرونا لغو شده است؟ که در جواب گفتند:  روضه های آقا اصلا هفتگی نبود و فقط در مناسبت شهادت اهل بیت روضه ای در بیت خودشان داشته اند که آن هم مدتی است به دلیل مشغله حضرت آقا برگزار نشده و ربطی به کرونا ندارد.
📣 دوم شخصا با سامانه ۱۹۰ _مرجع اطلاع رسانی وزارت بهداشت_ تماس گرفتم و از اپراتور محترم پرسیدم آیا آن وزارتخانه یا ستاد مبارزه با کرونا بخشنامه ای در خصوص تعطیلی مجالس مذهبی و هیئات صادر کرده است؟ که در جواب گفتند: نه.(صوت مکالمه موجود است)
3⃣ صرف نظر از پشت پرده انتشار ویروس کرونا و القاء وحشت در مردم جهان عموما و در چین و ایران خصوصا ( که در فرصت دیگری مفصل با اسناد به آن خواهم پرداخت) رعایت نکات بهداشتی و مراقبت هایی که از سوی مسئولین محترم مطرح می شود را فریضه و واجب می دانیم هم عقلا و هم شرعا اما کدام دستور از طرف مسئولین محترم برای تعطیلی هیئات و مجالس صادر شده است؟ اگر شما بخشنامه ای و یا حتی دستور رسمی شفاهی هم‌در این خصوص سراغ دارید با سند معتبر برای ما بفرستید تا بدون وقفه هم اجرا کنیم و هم در سراسر کشور اعلان کنیم. 
4⃣ جهت استحضار عزیزانی که در مقوله فقه و اصول فقه تخصص ندارند عرض می کنم که ادبیات حضرت آقا در بخش اندکی از پیام تلویزیونی شان به مناسبت درختکاری، ادبیات فقاهت بود. 
در دستگاه فقاهت « حسنه » و « سیئه» و «فریضه» معنای خاص خود و به تبع احکام خاص خود را دارد.
صرفا از باب مثال عرض می کنم به فتوای امامین انقلاب تخلف از قوانین راهنمایی و رانندگی جایز نیست؛ اما همین الان تلفن را بردارید و از بخش استفتاآت دفتر آقا بپرسید که اگر کسی برخلاف قوانین، از چراغ قرمز عبور کند، علاوه بر تخلف قانونی، مرتکب حرام شرعی هم شده است یا نه؟ پاسخ منفی است. تخلفات قانونی دو دسته اند برخی حرمت شرعی هم دارند و برخی ندارند.
💡 قصد ما توجیه به معنای عوامانه نیست فقط خواستم عرض کنم همانطور که برخی اتهام بردلشت سطحی و سلیقه ای از پیام آقا را نثار ما کردند، باید بدانند که فهم کلام فقیه، تخصص می خواهد...

🤝  در پایان ضمن تشکر مجدد از همه سرورانی که خالصانه نقد خود یا دیگران را مطرح فرمودند، تاکید می کنم بنده و همه خانواده بزرگ #نهضت_جهانی_نهج_البلاغه_خوانی کاملا مطیع امر ولی فقیه عزیزمان بوده و هستیم و اگر روزی تشخیص بدهند که هیئات که سهل است حتی در خلوتمان هم نباید سینه بزنیم و اشک بریزیم، یقینا بی چون و چرا اطاعت می کنیم و حتی تا قیامت هم از دلیلش نمی پرسیم چون نسبت ما ولی «اطاعت» است نه «تطبیق»
#مهدوی_ارفع