#زنگ_تاریخ🔔

⚡️رویدادهای مهم کشور از سال ۱۳۴۲تا ۱۳۵۷

🗓روزنگار ۵ بهمن ماه 

📌۵ ماه ۴۲: 

دستگیری «حجت‌الاسلام سید جواد هاشمی» معروف به «هشترودی» در سال 1342 و نگهداری ایشان در ساواک استان تبریز ؛علت دستگیری وی و چند روحانی دیگر مخالفت آن‌ها با «جشن‌های 6 بهمن» و انقلاب سفید عنوان شده است. در بخشی از سند می‌خوانیم: «در صوت تصویب تا آخر رمضان [حجت‌الاسلام هشترودی] مانند پنج نفری که در ساواک هستند در خود ساواک نگهداری شود.»

 

📌۵بهمن ماه ۴۳: 

 

➖شهید آیت‌الله سید اسدالله مدنی از جمله کسانی بود که از آغاز نهضت حضرت امام(ره) در کنار ایشان قرار گرفته و در طول قیام از طرق مختلف، از جمله سخنرانی در منابر از امام حمایت می‌کرد. وی به همین دلیل همواره از سوی مقامات نظامی و امنیتی رژیم مورد کنترل قرار داشته و چندین بار نیز دستگیر و تبعید گردید. در گزارشی از یکی از سخنرانی‌های ایشان در سال 1343، می‌بینیم که شهید آیت‌الله مدنی به رغم موضوع اصلی وعظ ایشان که جمع‌آوری کمک برای نیازمندان و اصولاً قرض‌الحسنه بود، چگونه برای یادآوری نام امام استفاده کرده است. ایشان در انتهای سخنرانی در قالب دعا گفته است: «خدایا عزیز ما را به ما برگردان و در هر جا هست وجود او را از جمیع بلیات حفظ کن. بعد از چند دعا مجدداً گفت خدایا نور چشم ما را به ما برگردان و با گریه گفت خدایا ما به که پناه ببریم و درد دلمان را به که بگوئیم و اضافه نمود خدایا کسانی که به دین و قرآن دست درازی می‌کنند دستشان را قطع کن.» طبق اسناد، مبارزات ایشان از دهه 1320 علیه رژیم پهلوی و عواملش آغاز شد و همواره به عنوان یکی از علمای شاخص حوزه علمیه نجف اشرف و ایران مطرح بودند.

 

➖در سال‌های دهه‌ی 40 روابط رژیم پهلوی با رژیم صهیونیستی به شدت در حال افزایش بود. بر اساس اسناد ساواک، در این دهه تعدادی از جوانان و رجال عصر پهلوی به سرزمین‌های اشغالی سفر کرده و رژیم به دنبال معرفی سبک زندگی صهیونیست‌ها در ایران بود. در اسناد به یکی از این موارد اشاره شده است. در بخشی از اسناد می‌خوانیم: «در سال‌های 42 و 43 چند نفر از جوانان ایرانی به منظور آشنایی با وضع جوانان اسرائیل با استفاده از بورسیه‌های واگذاری به آن کشور عزیمت و متعاقباً تعدادی از جوانان اسرائیل به ایران دعوت شده‌اند که به اصفهان و شیراز عزیمت کرده‌اند.»

 

📌۵بهمن ماه ۵۷: 

 

همانگونه که در اسناد روزهای قبل نیز گفته شد از دی ماه 1357 به تدریج امور انتظامی شهرها به دست انقلابیون افتاده و مردم کارهای انتظامی شهر را انجام می‌دادند. در اسناد ارائه شده این موضوع به خوبی دیده می‌شود. در سند می‌خوانیم: «[جوانان] از بامداد امروز با پوشیدن بارانی سرمه‌ای رنگ از کلاه‌هائی نیز با آرم مخصوص مأمور انتظامات اسلامی استفاده نموده‌اند.»

 

 

@noorolhodaa

www.noorolhoda85.blog.ir