#زنگ_تاریخ🔔

⚡️رویدادهای مهم کشور از سال ۱۳۴۲تا ۱۳۵۷

🗓روزنگار ۶ بهمن ماه

 

📌۶ بهمن ماه ۴۵: 

 

خرید و فروش مشاغل سیاسی از جمله «نمایندگی مجلس» از جمله وظایف احزاب فرمایشی رژیم پهلوی بود. در اسناد به این موضوع اشاره شده است. در بخشی از سند به نقل از «صادق بهداد » مدیر «روزنامه‌ی جهان» آمده است: «این حساب* به این علت باز شده که بتوانند از کاندیداهای نمایندگی دوره آینده مجلس و یا کاندیداهای مقامات مختلف دولتی مبلغی دریافت نمایند و طبعاً هرکسی پول بیشتری بدهد موقعیت بهتری به دست می‌آورد و پست عالی‌تری به او داده خواهد شد.»

* حساب مخصوص حزب ایران نوین برای دریافت کمک‌های نقدی

 

📌۶ بهمن ماه ۵۷: 

 

➖اجتماع تعدادی از انقلابیون در سفارت ایران در لندن و تصرف آن؛ «پرویز راجی» آخرین سفیر رژیم پهلوی در لندن امروز آخرین روزکاری خود را در این سمت گذرانده و سپس از سفارت خارج گردید. در سند آمده است: «50 تن از آنان [انقلابیون] پس از زد و خورد با افراد پلیس انگلستان داخل کنسولگری ایران در لندن شده و خواسته‌های خود را طی 15 ماده اعلام نموده‌اند.»

 

➖ایران در بهمن‌ماه 1357 روزهای حساس،‌ پرالتهاب و سرنوشت‌سازی را تجربه می‌کرد. براساس گزارش‌ نوبه‌ای اطلاعاتی شماره 14 ستاد عملیاتی پلیس تهران (رکن 2 اطلاعات) امروز بازار تهران،‌ شهر ری و تجریش تعطیل بود و در نقاط مختلف شهر اجتماعات و راه‌پیمایی‌های مردمی برپا بود. مردم منتظر بازگشت حضرت امام خمینی(ره) به کشور بودند و «اجتماعات کثیری از مردم پیاده و سواره به طرف بهشت زهرا در حرکت بودند» جمعیت مردم حاضر در بهشت زهرا(س) در صبح امروز،‌دویست هزار نفر گزارش شده است. بنابر این گزارش جو تهران به شدت تحت تأثیر اخبار مربوط به بازگشت حضرت امام خمینی به ایران بود. (در این باره نک:بند شماره 10 این گزارش) با این حال راه‌پیمایی‌های مردمی با خشونت مأمورین فرمانداری نظامی پاسخ داده شد. خشونت‌های مأمورین حکومت نظامی به ویژه در حوالی میدان 24 اسفند (میدان انقلاب) و دانشگاه تهران بسیار شدید بود. گزارش‌ها از کشته و زخمی شدن تعدادی از مردم حکایت می‌کنند. درگیری‌ها در حوالی میدان انقلاب و خیابان آیزنهاور (آزادی) دست کم 8 کشته و 31 زخمی برجای گذاشت. شعارهای مردم نیز شرایط و اوضاع روز را منعکس می‌کرد:

وای به حالت بختیار / اگر خمینی دیر بیاد// توپ،‌ تانک،‌ مسلسل دیگر اثر ندارد.

این شعارها از سوئی انتظار مردم برای بازگشت حضرت امام خمینی را نشان می‌داد و از سوئی دیگر بر ناکارآمدی حکومت نظامی تأکید می‌کرد. گزارش فرمانداری نظامی تهران و حومه (گزارش منطقه3) به تعطیلی شهر و اجتماع دویست و پنجاه هزار نفری مردم در میدان آزادی (شهیاد) اشاره دارد. در اصفهان فرمانداری نظامی از اجرای دستور ستاد بزرگ ارتشتاران در جلوگیری از تجمع و حرکات گروه‌های مخالف خبر داد. فرمانداری نظامی از فرماندهان یگان‌های نظامی خواست محرکین و مسببین نافرمانی‌های مردمی دستگیر و تحویل آن فرمانداری شوند. همچنین به فرماندهان دستور داده شده بود نقاط حساس شهر را در کنترل خود داشته باشند. در شهر رشت نیز تظاهرات و راه‌پیمایی‌های مردمی با خشونت مأمورین انتظامی پاسخ داده شد. در این درگیری‌ها یکی از دبیران آموزش و پرورش این شهر کشته شد. در این راه پیمایی‌ها، تظاهرات تمامی اقشار مردم، بدون تکیه بر گروه، سازمان یا حزب فقط به عنوان مدافع امام خمینی و انقلاب اسلامی، علیه رژیم پهلوی حرکت می‌کردند و این روند را از آغاز نهضت (15 خرداد 1342) تا سقوط رژیم پهلوی بر اساس اسناد، منابع موثق، خاطرات رجال انقلاب اسلامی شاهدیم.

 

@noorolhodaa

www.noorolhoda85.blog.ir