پیش درآمدی بر تئاتر «جابر»

تئاتر «جابر» به نویسندگی و کارگردانی زهرا فاطمی راد، در 5 پرده، با دوازده پرسوناژ اصلی و در حدود دو ساعت به روی صحنه می رود، جوانِ فعال و پرانگیزه­ای به نمایش در می­ آید که در عرصه علم و فرهنگ جهادگر است. جابر، دانشمند هسته­ ای که علاوه بر تلاش در راه دستیابی به رادیو دارو، در بسیج و کانون مسجد هم فعالیت جدی دارد؛ مربی حلقه صالحین نوجوانان مسجد است؛ استاد دفاع شخصی ست و طرح های بنیادی در زمینه فرهنگی بر اساس مهندسی فرهنگی دارد.

 

زندگی چند بُعدی او، چه از حیث علمی و چه فرهنگی، در کنار نمایش زندگی  خانوادگی الگویی بر اساس منویات مقام معظم رهبری مد عزه العالی نسبت به یک جوانِ تراز انقلاب شکل گرفته و به روی صحنه می ­رود. تئاتر «جابر» داستان دانشمندی ست که در کشاکش ناملایمات برجامی، آزمایشگاهش را از دست می‌دهد، این درست زمانی ست که در حال ساخت یک داروی تحریمی از خانواده داروهای بیماران سرطانی بوده اند، توقف پروژه‌ی دارویی ، انتقال او و دوستدانش به ادارات فاضلاب شهری، اخراج از سایت کافی بود تا جابر و دوستدانش ناامید و سرخورده دست از تلاش بردارند، موساد به کمک جریان نفوذ، کاملا با روحیه ی انقلابی جابر آشناست، و می داند که ازمایشگاه در شرایط کنونی چه اهمیتی برای او دارد، به کمک یکی از اساتید نفوذی، جابر و دوستانش را در ازمایشگاه مورد نظر خود دعوت می کند، جابر و دوستش سید هادی بعد از یک هفته متوجه شرایط غیر عادی ازمایشگاه می شوند... . جابر، به خاطر فعالیت­ های مؤثر و گسترده­اش، توسط دشمن رصد شده و در نهایت در یک درگیری از پیش طراحی شده خیابانی، به شهادت می­ رسد.

مخاطب تئاتر جابر بانوان 15 سال به بالا هستند. بیش از 190 مرتبه اجرا در قم و چهل شهر و شهرستان ایران، طی حدود چهار سال مخاطبین بسیاری از اقشار مختلف، عقاید گوناگون و حتی ملیت های دیگر (از تازه مسلمان شده­ های اروپایی گرفته، تا طلاب بین الملل از سراسر دنیا) به تماشای تئاتر جابر نشسته ­اند. اجرای تئاتر جابر در حرم مطهر حضرت معصومه س (1397) و حرم مطهر امام رضاع (1398) از خاطرات به یادماندنی مجموعه نورالهدی ست.

 

مختصری از محتوای تئاتر جابر  2 : صاحبه

 « صاحبه » قسمت دوم از تئاتر «جابر»، تئاتری چند اپیزودی ست، که در حدود دو ساعت به روی صحنه می­ رود. مخاطب که در «جابر1» با ابعاد گوناگون شخصیت جابر آشنا شده، و ویژگی هایی چون غیرت، اخلاق مداری، بصیرت، ولایت­مداری، جهاد در عرصه فرهنگ و سیاست، قوّت علمی، ورزشکاری، روحی و... را به چشم دیده است، اینک در «صاحبه» شاهد ابعاد عمیق تری از انقلابی­گری و سبک زندگی ایرانی و اسلامی خواهد بود. اهمیت نقش و جایگاه مادر در تربیت جوانانی مانند جابر، مسئله حجاب و اهمیت ویژه آن، چالش حضور بی برنامه در فضای مجازی، مسائل روز سیاسی و اجتماعی و... از مضامین این تئاتر است.

صاحبه دختری اروپایی‌ست که در جریان تحقیقاتی ضد شیعی ایام اربعین به عراق سفر می‌کند ، دلدادگی و انقلاب زیر قبّه اباعبدالله و آوارگی در کوچه پس کوچه های کربلا، و ورود به موکب امام حسن(ع) و شیعه شدن، اغاز تحولی عظیم در زندگی این دانشجوی فرانسوی ست. او بعد از طی مراحل قانونی به ایران می آید و با علی دوست جابر ازدواج میکند، در بررسی زندگی امام خمینی، و تحقیق پیرامون زنهای موثر در تربیت و رشد امام عاشق  شخصیت صاحبه (صاحب خانم) عمه امام خمینی میشود و نامش را صاحبه میگذارد، درگیر نوشتن پایان نامه ای میشود با موضوع الگوریتم پیشرفت جمهوری اسلامی ایران. علی ساخت مستند زندگی جابر را  به عنوان جوان تراز انقلاب،  در جهت تحقیقات پایان نامه اش مفید میداند، صاحبه سراغ خانواده ی جابر می رود: مادر ، خواهران و همسرش...

 

تئاتر صاحبه نیز مانند جابر1 تا کنون در شهرهای مختلف اجرا گردیده و اکنون به اجرای 60 رسیده است. به امید رضایت الهی و امام عصر عج.